De 5 uitgangspunten van het oerdieet plan

De 5 uitgangspunten van het oerdieet plan

Er wordt veel over het "Oerdieet" gesproken voor een terugkeer naar het voedsel dat mensen nuttigden voor de industriële en agrarische revoluties. Mark Sisson, een van de meest opmerkelijke mensen in de alternatieve gezondheidszorg industrie, heeft een aantal boeken geschreven over de "Primal Blueprint” (Blauwdruk van de oervoeding), de "Primal Diet” (Oerdieet) en de "Primal Lifestyle” (Paleo of oorspronkelijke levenstijl).

De 5 uitgangspunten van het oerdieet plan

Het uitgangspunt is dat de agrarische revolutie het beginpunt is geweest van een onverwachte tijd in de menselijke geschiedenis. De mensen waren toen vooral nomaden. In hun reizen volgden ze het voedsel en de seizoenen, voortdurend in beweging om nieuwe voedingsbronnen te vinden.
 

En toen de landbouw begon en mobiliteit niet meer nodig was, werd het mogelijk om permanente nederzettingen, dorpen en beschavingen te stichten. Vanaf het moment dat voedsel het hele jaar door beschikbaar werd, vond een bevolkingsexplosie plaats.

Het blad Discover publiceerde een uitgebreide stuk over antropologische studies waarin staat dat het menselijk brein ongeveer 10% is gekrompen sinds het begin van de landbouw.

Het gaat er om dat gemak vaak niet ten goede komt van gezondheid. De bedoeling van het dieetplan in dit artikel is daarom om je te voorzien van de voedingsstoffen, mineralen en samenstellingen aanwezig in de pre-agrarische voeding voor een optimale gezondheid en levensduur.
 

Oerprincipe # 1: vlees van kwaliteit 


Koeien zijn eigenlijk een product van domesticatie terwijl wild (vlees) die een geliefde bron van energie is en optimaal, moeilijk schaalbaar is voor de massa. Onze advies is dus om, in je woonomgeving, een boer of boerin te vinden die kwaliteit kunnen bieden en dieren die lokaal geteeld zijn.

Grasgevoerd rundvlees is veruit superieur aan het vlees van dieren die op een conventionele weidegrond met mais worden gefokt. Grasgevoerd rundvlees is uniek omdat het net zoveel omega-3 vetzuren bevat als vis. En de consumptie van grasgevoerd rundvlees is tegenwoordig veiliger en toegankelijker vanwege de vervuiling van de oceanen en andere factoren.

Grasgevoerd rundvlees is ook rijk aan een type vetzuur dat bekend is als CLA (conjugated linoleic acids - geconjugeerd linolzuur). CLA is gunstig voor de bestrijding van kanker, om vet te verbranden en als bescherming tegen diabetes en immuunstoornissen.

Wil je de oervoedsel plan strikt volgen, dan hoort rundvlees tijdens de zomermaanden geen vaste menu item te zijn. De geboorte van nieuwe kalveren vraagt om de aanwezigheid van hun ouders voor opvoeding en verzorging. De ouders slachten om het vlees zou dus niet duurzaam zijn geweest voor een klein dorp of gemeenschap.

Voor de zomer consumptie kan wild vlees, die hert en eend omvat, toch overvloedig en duurzam zijn. Een andere populaire optie voor de zomermaanden zijn kippen, om de eieren en het vlees. Wanneer je de boodschappen doet in de supermarkt of bij de slager, kun je beter dieren kiezen die in het weiland zijn opgegroeid. Koeien en andere dieren zijn niet bedoeld om maïs te eten en ze doen het alleen omdat het hun enige optie is.

Voor wat eiwitten en CLA betreft, is een hoogwaardige eiwit zoals de Hemp Force een geweldig alternatief voor rundvlees. De Hemp Force maakt gebruik van een rijk en compleet eiwit dat geïsoleerd wordt uit biologische hennepzaden. Het bevat alle essentiële aminozuren, de drie vertakte aminozuren BCAA (branched-chain amino acid) en beide essentiële vetzuren (omega-3 en omega-6). Het eiwit profiel van hennepzaad maakt het één van de meest voedzame bronnen in de plantenwereld.
 

Oerprincipe # 2: groene bladgroenten

THE 5 PRINCIPLES OF THE PRIMAL DIET PLAN

Hoewel veel mensen dat denken, is de "Oervoedsel" eetstijl niet gebaseerd op het eten van kilo’s en kilo’s rauw vlees. De geschiedenis van de mens leert ons dat planten eigenlijk altijd een groot deel van onze voedingspatroon zijn geweest.

De voedingspatroon van mensen varieerde over de planeet, maar door een antropologisch onderzoek kunnen we rustig zeggen dat een dieet bestaande uit ongeveer 65% planten zeer gebruikelijk was. Door de introductie van bewerkte voedingsmiddelen, frieten en chips zijn we onze basisvoedsel vergeten.

Over het algemeen hoe donkerder de groen van groenten is, hoe hoger de voedingswaarde van het voedsel. Spinazie en boerenkool zijn twee goede voorbeelden en zitten propvol vitaminen en antioxidanten. Hun voedingsstoffen en mineralen worden nog beter opgenomen wanneer je deze groenten kort kookt of stoomt.

Biologisch geteelde bladgroenten bevatten veel magnesium die essentieel is voor een gezond functionerend zenuwstelsel. Toch, ondanks de consumptie van magnesium, tonen veel mensen een tekort, veroorzaakt door de verminderde gezondheid van de grond.

Probeer, als je moeite hebt om voldoende groenten te nuttigen,  voedingsstoffen uit de grond. Met een drukke levensstijl is het bijna onmogelijk om een optimale hoeveelheid groenten binnen te krijgen en nog moeilijker om een variatie te krijgen die goed genoeg is om je van alle potentiële micronutriënten, vitaminen en mineralen te voorzien die beschikbaar zijn uit deze voedselrijke bronnen.

Oerprincipe # 3: bessen

THE 5 PRINCIPLES OF THE PRIMAL DIET PLAN

Hoewel veel mensen het belang van verse groenten en fruit hechten, moeten we voorzichtig zijn en niet generaliseren met verklaringen die betrekking hebben tot een massaconsumptie van fruit.

Een ander aspect van de voedselgeschiedenis die uniek is voor de moderne tijd is het feit dat veel fruit werd gehybridiseerd. De appel van vandaag is zoeter en bevat veel meer suiker dan een appel uit het verleden.

Vanwege deze realiteit, moeten we bewust zijn van het suikergehalte van onze fruit.

Gelukkig, zijn bessen niet significant veranderd door genetische manipulatie of hybridisatie. Fruit zoals bosbessen, veenbessen en bramen zijn rijk aan antioxidanten en fytonutriënten (die voor hun donkere kleur zorgen). De samenstellingen die voorkomen dat bosbessen in de zon opdrogen zijn dezelfde die je huid zullen beschermen als je ze eet.
 

Oerprincipe # 4: schoon bronwater

THE 5 PRINCIPLES OF THE PRIMAL DIET PLAN

Je vraagt je misschien af waarom schoon water op de lijst van een "Oerdieet Plan" voorkomt. Hoewel veel mensen het belang van een adequate hydratatie kennen, falen ze nog altijd om deze fundamentele menselijke wet te volgen.

De EWG (Environmental Working Group) heeft de openbare watervoorziening getest in 42 Amerikaanse staten en meer dan 140 toxische stoffen gevonden. "De milieugroep vond nog eens 119 bekende chemicaliën - in totaal 260 verontreinigende stoffen - tijdens een twee en een half jaar durende analyse van meer dan 22 miljoen tests over de kwaliteit van leidingwater. De tests, verplicht door de federale Safe Drinking Water Act, werden uitgevoerd bij bijna 40.000 nutsvoorzieninge die water leveren aan 231 miljoen mensen."

Geneesmiddelen, pesticiden en andere door de mens gemaakte chemische stoffen waren, tot voor kort, niet aanwezig in onze watervoorziening. Hoewel sommigen beweren dat het aantal voorgeschreven geneesmiddelen die in het water zitten geen negatieve effect hebben, weten we dat de aard van geneesmiddelen is om ook met een klein dosering een effectief resultaat te bereiken.

 

We zijn misschien niet in staat om dit probleem op een eenvoudig manier op te lossen, maar we kunnen wel water kopen van een hoger kwaliteit. Water die gefiltreerd is met de toepassing van omgekeerde osmose is een veilige keuze, maar je beste keuze zijn, vanwege de natuurlijke assortiment van mineralen en het goede hydratatie vermogen, bronwater (gefiltreerd door de aarde) en water dat met een actief koolfilter is gefiltreerd.

Water dat gezuiverd is met omgekeerde osmose kan, met toevoeging van spoormineralen, een gezond alternatief zijn wanneer je niet over koolstof gefiltreerd bronwater beschikt. Vanwege de enorme verspilling die de productie van RO (reverse osmosis – omgekeerde osmose) water met zich meebrengt, is deze niet geschikt voor mensen die, voor hun water voorziening, regentonnen gebruiken, putten of andere beperkte bronnen.

Oerprincipe # 5: kwaliteit boven kwantiteit

THE 5 PRINCIPLES OF THE PRIMAL DIET PLAN

Er zijn veel andere voedingsmiddelen die goed kunnen zijn voor lichaam en geest, maar deze fundamentele voedingsmiddelen kunnen je goed op weg helpen naar een betere gezondheid en geluk. Door voedsel de hoeksteen te maken van het dagelijks preventief onderhoud, verzeker je, op de lange termijn, je eigen gezondheid.
 

Het is belangrijk te onthouden dat, in de omgang met voedsel van hogere kwaliteit, de kwaliteit belangrijker is dan de kwantiteit. Het is niet nodig om dagelijks een ribeye van een halve kilo te eten en, met grasgevoerde rundvlees die lokaal geproduceerd is, heb je aan minder meer dan genoeg.

 
Gerelateerde producten 

Reacties

Wees de eerste om te reageren...

Laat een reactie achter
* Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.
* Verplichte velden